Pomiar odległości


Zadanie pierwsze polegało na tym, aby zmierzyć odległość dwóch punktów znajdujących się na przeciwko siebie:

Odległość z punktu wyjściowego do słupka widocznego na wolnej przestrzeni (obok rogu budynku znajdującego się z prawej strony).
Wszyscy aktywnie uczestniczyli w zadaniu.
Wykorzystaliśmy do tego popularne narzędzie do pomiaru odległości jakim jest Smart Distance - aplikacja na system operacyjny android, którą można pobrać bezpłatnie ze Sklepu Play. Po odpowiednim wykalibrowaniu umożliwia ona pomiar odległości od nas do danego obiektu (w zadaniu punkty A i B).

Wynik jaki otrzymaliśmy to 36m. Ponieważ narzędzie jest bardzo czułe, każdy ruch wywoływał zmianę dległości.
Kolejnym sposobem jakim udało nam się ustalić odległość jest wyliczenie jej za pomocą tak zwanego kąta paralaksy. Obliczenia pokazane są na poniższym zdjęciu:

Tak jak przedstawia to rysunek: dolna przyprostokątna zmierzona została za pomocą stóp, kąt został wyznaczony za pomocą kątomierza, a odległość z punktu A do punktu B wyliczona matematycznie.
Wynik obliczeń jest podobny do wyniku uzyskanego za pomocą programu Smart Distance.
Nie pozostaje nam nic innego jak sprawdzenie przybliżonej odległości z pomocą Map Google.



Przybliżona odległość to 32.0402m.
Jak się okazuje nasze wyniki były bliskie prawdy (za wzorcową odległość przyjmujemy tą wyznaczoną punktami A i B na karcie otrzymanej od nauczyciela, odczytaną z Google Map).
W obliczeniach popełniliśmy takie błędy jak dokładne wskazanie kąta oraz odległości dolnej przyprostokątnej.
Okazało się że program wyliczył odległość mniej dokładnie niż my. Z tego nasuwa się wniosek, że dokładniejsze są obliczenia niż przybliżone wartości ukazane w programie.
Różnica wyników wynosi od 2 do 4 metrów. Była to jednak bliska odległość. Przy większych odległościach błąd również mógłby być większy. Jednakże sposób, którym jako pierwszy posługiwał się Erastotenes (kąt paralaksy) w warunkach polowych pozwala na określenie odległości z dostateczną dokładnością.
Wszyscy członkowie grupy uczestniczyli aktywnie w zadaniu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz